الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوه فیها مصباح المصباح فی زجاجه الزجاجه

۲۴ مطلب در مهر ۱۳۹۱ ثبت شده است

استاد معمار منتظرین

موضوع بحث : آرامش در قرآن (2)        

عنوان بحث :  تبعیت از هدایت الهی اولین راه تحصیل آرامش

  • به ترتیب آیات الهی در آیه 38 سوره بقره اولین گروه که دارای آرامش باطنی هستند کسانی اند که از هدایت الهی تبعیت می کنند.

  • اولا هادی خود ذات مقدس الهی است . یکی از اسماء خداوند هم اسم مبارک هادی است . در آیات قرآن کریم هم خداوند عالم هدایت را مختص خود می داند .

  • در قرآن کریم چهار مصداق برای هدایت بیان شده است :

    الف)اولین مصداق هدایت خود قرآن کریم است؛« شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس »

    ب ) دومین مصداق هدایت ، عترت است . هدای در مجموعه روایات آل الله تعبیر به اهل بیت علیهم السلام شده است.

    ج ) سومین مصداق هدایت ، بیت االله الحرام است . در قرآن هم آمده است :
    «ان اول بیت وضع للناس للذی ببکه مبارکه فیه آیات بینات مقام ابراهیم هدی للعالمین»

    د) چهارمین مصداق هدایت ، تورات و انجیل است .
    در آیه 4 سوره مبارکه آل عمران آمده است : « و انزل التورات و الانجیل من قبل هدی للناس »

  • در قرآن کریم چهار نتیجه برای تبعیت از هدایت الهی عنوان کرده است :
    1) نداشتن خوف
    2) نداشتن حزن
    3)عدم گمراهی و ضلالت « فمن تبع هدای فلا یضل و لا یشقی »
    4) ذات اقدس اله فرموده است : « لتکبر الله علی هدی»
    کسانی که به هدایت الهی راه یافته اند خداوند متعال را بزرگ می دانند .

  • مطلب مهم و اساسی این است که « هدایت الهی » چیست ؟
    در جلد اول تفسیر برهان جناب عیاشی از جابر بن عبد الله انصاری نقل می کند که : از امام باقر علیه السلام از تفسیر آیه « فمن تبع هدای فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون » سوال کردم . امام باقر علیه السلام فرمودند : تفسیر الهدی علی علیه السلام .


    دریافت فایل صوتی7001a             دریافت فایل صوتی7002

    دریافت فایل PDF                       دریافت فایل WORD

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

دختر شینا

« خاطرات همسر شهید ستار ابراهیمی »

کتاب «دختر شینا» داستان زندگی قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر است. این کتاب را انتشارات سوره مهر در سال 1391در 2500 نسخه، منتشر کرده است. بهناز ضرابی زاده کار مصاحبه و تدوین این کتاب را انجام داده است. قیمت این کتاب 6500 تومان است.

چکیده کتاب:
ازشنیدن جمله ی «باید تکیه گاهم باشی» تعجب کرد. هیچ کس را در روستا سراغ نداشت که به زنش چنین حرفی زده باشد. «قدم خیر محمدی کنعان» چهارده سال بیشتر نداشت اما قبول کرد که تکیه گاهِ حاج ستار باشد. همین طور هم شد.
کتاب «دختر شینا» داستانی است از 24 سال زندگی صاحب خاطرات در کنار سردار ستار ابراهیمی. این کتاب از 19 فصل تشکیل شده و از کودکی او آغاز می شود، از زمانی که نامش را به خاطر قدم خوشی که داشت «قدم خیر» گذاشتند. نویسنده که خودش هم یک زن است قدم به قدم وارد زندگی قدم خیر می شود، به ازدواج او با سردار ابراهیمی سرک می کشد و همدم شب های تنهایی این زن و فرزندانش می شود. شب هایی که قدم خیر و بچه های قدو نیم قدش وضعیت قرمز را تجربه می کردند و پدر در مناطق جنگی به عده ای از نیروها فرمان می داد.
این کتاب بیش از آنکه مجموعه ای از خاطرات پراکنده ی زندگی با یکی از سرداران شهید باشد، داستان است؛ از آن دسته داستان هایی که انسجام و به هم پیوستگی در آن موج می زند. نوشتن خاطرات دوران کودکی یک فرد میانسال با جزئیات کار مشکلی است که به نظر می رسد نویسنده خوب از پس آن برآمده است.

گزیده متن:
مهدی را داد بغلم و گفت:« من که حریفش نمی شوم، تو ساکتش کن.»
گفتم:« کنسرو را بده بهش، ساکت می شود.»
گفت:« چی می گویی؟! آن کنسرو را منطقه به من داده بودند، بخورم و بجنگم. حالا که مرخصی آمده ام، خوردنش اشکال دارد.»
مهدی را بوسیدم و سعی کردم آرامَش کنم. گفتم:« چه حرف هایی می زنی تو. خیلی زندگی را سخت گرفته ای. این طورها هم که تو می گویی نیست. کنسرو سهمیه توست.چه آنجا، چه اینجا.»
کنسرو را دور از چشم مهدی از توی داشبورد درآورد و توی صندوق عقب گذاشت.
گفت:«چرا نماز شک دار بخوانیم.»
(صفحه399)

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

بیانات امام خامنه ای

 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان خراسان شمالی

سبک زندگی

یکى از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامى عبارت است از سبک زندگى کردن، رفتار اجتماعى، شیوهى زیستن ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم  باید به سبک زندگى اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگارى معنوى اعتقادى هم نداشته باشیم، براى زندگى راحت، زندگى برخوردار از امنیت روانى و اخلاقى، باز پرداختن به سبک زندگى مهم است. بنابراین مسئله، مسئلهى اساسى و مهمى است.

هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامى، ایجاد یک تمدن نوین اسلامى است؛ این محاسبهى درستى است - این تمدن نوین دو بخش دارد:
یک بخش، بخش ابزارى است؛ یک بخش دیگر، بخش متنى و اصلى و اساسى است.آن بخش ابزارى چیست؟ بخش ابزارى عبارت است از همین ارزشهائى که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح میکنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسى و نظامى، اعتبار بینالمللى، تبلیغ و ابزارهاى تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزارى تمدن است؛ وسیله است.اما بخش حقیقى، آن چیزهائى است که متن زندگى ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگى است که عرض کردیم. این، بخش حقیقى و اصلى تمدن است؛ مثل مسئلهى خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزى، تفریحات، مسئلهى خط، مسئلهى زبان، مسئلهى کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسى، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانهاى که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهاى ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخشهاى اصلى تمدن است، که متن زندگى انسان است .

براى ساختن این بخش از تمدن نوین اسلامى، بشدت باید از تقلید پرهیز کنیم؛ تقلید از آن کسانى که سعى دارند روشهاى زندگى و سبک و سلوک زندگى را به ملتها تحمیل کنند. امروز مظهر کامل و تنها مظهر این زورگوئى و تحمیل، تمدن غربى است.

بنده طرفدار این نیستم که حالا در مورد لباس، در مورد مسکن، در مورد سایر چیزها، یکباره یک حرکت جمعى و عمومى انجام بگیرد؛ نه، این کارها باید بتدریج انجام بگیرد؛ دستورى هم نیست؛ اینها فرهنگسازى لازم دارد. همان طور که گفتم، کار نخبگان است، کار فرهنگسازان است. و شما جوانها باید خودتان را براى این آماده کنید؛ این، رسالت اصلى است .

دریافت فایل صوتی
عنوان: کلام رهبر         سایز: 4.79 مگابایت     
توضیحات: سبک زندگی

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

نوای دل

« دعوت از امام بدون فراهم نمودن مقدمات ظهور »

هر امر کوچک و یا بزرگی برای اینکه به نحو احسن انجام بشود و به هدف و غایت مطلوب برسد مستلزم این است که تمام مقدمات و زمینه های آن به خوبی فراهم شده باشد و به تعبیر برخی ها باید زیرساخت های آن مهیا شده باشد .

یک مثال بخواهیم عرض بکنیم این است که انسان می خواهد از یک مهمان پذیرائی کند از چند روز قبل تدارک می بیند و تمام چیزهائی که فکر می کند مورد نیاز است را فراهم می کند ، سعی می کند تمام نقایص را برطرف کند و خلاصه اینکه در حد توان تلاش می کند تا همه چیز را به خوبی رعایت نماید ، مثلا حتی بیشتر از اندازه هم غذا درست می کند تا یک زمان کم نباشد تا جلوی مهمان آبروداری شود ولی برای ظهور امام زمان علیه السلام .....

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

سالروز ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س)

26 مهرماه مصادف با اول ذی الحجه

پیوندی آسمانی

امروز فاطمه ای که حبیبه خدا، عصاره خوبی ها و نگین تحیّر برانگیز خلقت است، با مردی آسمانی و الهی، مردی از تبار نور، مردی از دیار بهشت، علی مرتضی، وصی رسول خدا پیوند ازدواج می بندد. عرشیان هلهله گویان، عالم را نورافشان می کنند. سلام و درود از آسمان می بارد و طَبَق طَبَق تحفه از عرش فرو می بارد. مبارک باد این جشن آسمانی بر همه آسمانیان.

پیوند نور با نور

به راستی در کجای عالَم خلقت، از ازل تا ابد همتایی پیدا می شد برای فاطمه علیهاالسلام اگر علی علیه السلام نبود و کدام گل سرسبد آفرینش می توانست همسری علی علیه السلام را بپذیرد، اگر فاطمه علیهاالسلام نبود. اینک دو درّ یگانه، دو خورشید بی همتا و دو شاخه گل از بوستان عصمت و طهارت پیوند ازدواج می بندند و آفرینش، در ناب ترین لحظه حضورش، پیوند دو نور را جشن می گیرد. عقد ازدواج این دو وجود آسمانی در عرش و در حضور ملایک بر پا شده است و اینک در زمین، حبیب خدا، رسول اکرم صلی الله علیه و آله خطبه این عقد را جاری می کند. آن گونه آسمانی و الهی که چشمان ملایک هم از جلال و شکوه آن به اشک می نشیند.....

 دریافت فایل مولودی
عنوان: حاج محمود کریمی   سایز: 1.38 مگابایت     


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

اهل البیت علیهم السلام

«خُلق و خوی نبی مکرم اسلام »

نوع نگاه پیامبر عظیم الشان اسلام

چشم های پیامبر اکرم علیه السلام افتاده و بیشتر اوقات به زمین می نگریست تا به آسمان ، به هیچ کس خیره خیره نگاه نمی کرد ، بلکه لحظه ای و گذرا می نگریست ، و با هر کسی روبه رو می شد ، او ابتدا سلام می کرد .

 وصف سخن گفتن پیامبر مکرم اسلام

امام حسن علیه السلام فرمودند : نوع و طرز سخن گفتن پیامبر علیه السلام را برای من وصف کن !
هند گفت : پیامبر علیه السلام پیوسته اندوهگین و به طور دائم در حال فکر بود ، آن حضرت اندک آسایش و راحتی نداشت ، بیشتر اوقات خاموش بود و تنها موقع ضرورت و احتیاج سخن می گفت و هنگام سخن گفتن از ابتدا تا انتها به آرامی لب به سخن می گشود ، سخنش مختصر و جامع بود و کلامش عاری از هر گونه تفصیل بی جا بوده و همه ی مقصودش را می رساند ، اخلاق نرمی داشت ، به هیچ کس ستم نمی کرد و هیچکس را کوچک و پست نمی شمرد ، نعمت هر چند ناچیز ، در نظرش بزرگ جلوه می کرد و از هیچ نعمتی بدگوئی نمی کرد ، نه تنها از غذا عیب و ایرادی نمی گرفت ، بلکه تعریف هم می نمود .

برگرفته از سنن النبی علامه طباطبائی - صفحه 47

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

شهادت امام جواد علیه السلام

25 مهرماه مصادف با 29 ذی القعده الحرام

« السلام علیک ایها التقی الجواد »

خورشید فتاده بر خاک.....

خاک عالم بر سر شود که بدن مطهر جوادالائمه علیه السلام بر خاک فتاده است .....

سلام بر تو ای پسر رسول خدا.....

سلام بر تو ای فرزند امیرالمومنین.....

سلام بر تو ای فرزند زهرای مرضیه.....

سلام بر تو ای ابن الرضا.....

سلام بر مَثَل کمال الجود آفرینش.....

سلام بر وجودی که مصداق اتم کل شئ احصیناه فی امام مبین است .....

سلام بر خورشید فتاده بر خاکی که هرگز غروب نکرد.....

و سلام بر کبوترانی که سه روز بال گسترانیدند و حائل آفتاب و بدن مطهر امامشان شدند.....

راستی ای کبوترها کربلای حسین کجا بودید ..... سه روز ..... سه شب..... بدن مطهر سیدالشهداء علیه السلام ..... وای .....

دریافت فایل تصویری
سایز: 8.13 مگابایت              توضیحات: شهادت امام جواد علیه السلام - سلحشور

دریافت فایل تصویری
سایز: 5.74 مگابایت            توضیحات: شهادت امام جواد علیه السلام- حاج محمود کریمی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

نهج البلاغه

« نامه سوم نهج البلاغه »

حضرت علی علیه السلام در این نامه سه نکته را یادآوری می کنند :

  • برخورد قاطعانه با خیانت کارگزاران نظام

  • هشدار از بی اعتباری دنیای حرام

  • عبرت از گذشتگان

به امام علیه السلام خبر دادند که شریح بن حارث ، قاضی امام ، خانه ای به هشتاد دینار خرید ، حضرت علی علیه السلام او را احضار کرده ، فرمود :

به من خبر دادند که خانه ای به هشتاد دینار خریده ای و سندی برای آن نوشته ای و گواهانی آن را امضاء کرده اند . شریح گفت : آری ای امیر مومنان ! امام علیه السلام نگاه خشم آلودی به او کرد و فرمود :
ای شریح ! به زودی کسی به سراغت می آید که به نوشته ات نگاه نمی کند و از گواهانت نمی پرسد تا تو را از آن خانه بیرون کرده و تنها به قبر بسپارد . ای شریح اندیشه کن که آن خانه را با مال دیگران یا با پول حرام نخریده باشی ، که آنگاه خانه ی دنیا و آخرت را از دست داده ای .
اما اگر هنگام خرید خانه ، نزد من آمده بودی ، برای تو سندی می نوشتم که دیگر برای خرید آن به درهمی یا بیشتر ، رغبت نمی کردی . آن سند را چنین می نوشتم : ....

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
عاشق رهبر

شهید مرتضی مطهری

   داستان راستان

رسول اکرم صلوات الله و سلامه علیه و دو حلقه جمعیت

رسول اکرم علیه السلام وارد مسجد مدینه شد ، چشمش به دو اجتماع افتاد که از دو دسته تشکیل شده بود و هر دسته ای حلقه ای تشکیل داده سر گرم کاری بودند . یک دسته مشغول عبادت و ذکر و دسته دیگر به تعلیم و تربیت و یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم بودند . هر دو دسته را از نظر گذرانید و از دیدن آنها مسرور و خرسند شد . به کسانی که همراهش بودند رو کرد و فرمود :« این هر دو دسته کار نیک می کنند و بر خیر و سعادتند» آنگاه جمله ای اضافه کرد : لکن من برای تعلیم و دانا کردن فرستاده شده ام ، پس خودش به طرف همان دسته که به کار تعلیم و تعلم اشتغال داشتند رفت ، و در حلقه آنها نشست .

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

ولایت فقیه

« تشکیل حکومت اسلامی »

سوال : در دوران غیبت امام زمان علیه السلام که دسترسی به امام معصوم ممکن نیست ، آیا باز هم تشکیل حکومت اسلامی ضرورت دارد ؟

پاسخ : از غیبت صغری تا کنون که بیش از هزار سال می گذرد و ممکن است صد هزار سال دیگر بگذرد و مصلحت اقتضا نکند که حضرت علیه السلام تشریف بیاورد ، در طول این مدت مدید احکام اسلام باید زمین بماند و اجرا نشود و هر که هر کاری خواست بکند ؟ هرج و مرج است ؟ قوانینی که پیغمبر اسلام در راه بیان و تبلیغ و نشر و اجرای آن 23 سال زحمت طاقت فرسا کشید فقط برای مدت محدودی بود ؟! آیا خدا اجرای احکامش را محدود کرد به دویست سال ؟! و پس از غیبت صغری اسلام دیگر همه چیزش را رها کرده است ؟! اکنون که دوران غیبت امام علیه السلام پیش آمده و بناست احکام حکومتی اسلام باقی بماند و استمرار پیدا کند و هرج و مرج روا نیست ، تشکیل حکومت لازم می آید . عقل هم به ما حکم می کند که تشکیلات لازم است تا اگر به ما هجوم آوردند بتوانیم جلوگیری کنیم ؛ اگر به نوامیس مسلمین تهاجم کردند ، دفاع کنیم ... برای جلوگیری از تعدیات افراد نسبت به یکدیگر هم حکومت و دستگاه قضایی و اجرائی لازم است . چون این امور به خودی خود صورت نمی گیرد ، باید تشکیل حکومت داد .

برگرفته از کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

نوای دل

« دلم ، دلم را می خواهد نه امام ! »

داشتم با خودم فکر می کردم که چگونه می شود که این همه عاشق و مشتاق به امام زمان علیه السلام هست ولی امام زمان علیه السلام به میرزا علی فشندی می فرماید : مردم ما را به اندازه یک لیوان آب خوردن هم نمی خواهند ؟؟!! اگر مردم ما را می خواستند ما می آمدیم . 

دیدم به مانند کودکی می مانم که از صبح که پدر خانه را ترک می کند تا موقعی که به منزل می آید بهانه پدر را می گیرد و دائم هم از مادرش می پرسد : مامان ! پس کی بابا میاد ؟ ولی عصر که بابا از سر کار به منزل می آید ، کودک به بابا می گوید : بابا برام چی خریدی ؟ بابا هم با دادن مثلا یک شکلات بچه را خوشحال می کند ....

دریافت کلیپ تصویری
سایز: 7.35 مگابایت

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
عاشق رهبر

علامه جوادی آملی

« مفاتیح الحیات »

فصل اول : تعامل انسان با خود 

بخش : اهمیت تفکر و تدبر                         

رسول خدا صلوات الله و سلامه علیه فرمودند :

« ای ابن مسعود ! هر گاه خواستی کاری کنی از روی دانش و خرد باشد و از کار بدون تدبر و دانش بپرهیز چرا که خدای متعال می فرماید : (در سوگندهای خود) مانند آن زن نباشید که بافته اش را پس از آن که محکم می کرد از هم می گسست و رشته رشته می کرد .

در فرمایشی دیگر رسول خدا فرمودند :

دو رکعت نماز با تدبر از نماز در تمام شب بهتر است و نشانه خردمند این است که هر گاه خواست سخن بگوید تدبر می کند اگر مفید بود سخن می گوید و سود می برد و اگر زیان بار بود خاموش می گردد و در امان و سلامت می ماند .

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

استفتائات رهبری

« آنتن های ماهواره ای »

استفتاء از محضر رهبر معظم انقلاب

س 1213: آیا خرید و نگهدارى و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‏ هاى تلویزیونى از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانى به دست انسان برسد چه حکمى دارد؟

پاسخ : دستگاه آنتن ماهواره‏ اى از این جهت که صرفاً وسیله‏ اى براى دریافت برنامه‏ هاى تلویزیونى است که هم برنامه ‏هاى حلال دارد و هم برنامه‏ هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خرید و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‏ هاى حلال جایز است. ولى چون این وسیله براى کسى که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه‏ هاى حرام را کاملاً فراهم می ‏کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمی ‏کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه ‏اش مفسده ‏اى هم مترتّب نمی ‏شود. لکن اگر قانونى در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد.

س 1214: آیا خرید و فروش دستگاه دریافت‏ کننده کانالهاى ماهواره ‏اى براى گرفتن کانالهاى ماهواره‏ اى جمهورى اسلامى براى کسى که در خارج از جمهورى اسلامى زندگى می ‏کند، جایز است؟

پاسخ :دستگاه مذکور هرچند از آلات مشترکى است که قابلیت استفاده حلال را دارد ولى چون غالباً از آن بهره ‏بردارى حرام مى ‏شود و علاوه بر این بهره ‏گیرى از آن در خانه مفاسد دیگرى را هم در بر دارد، بنا بر این خرید و استفاده از آن در خانه جایز نیست، مگر براى کسى که اطمینان دارد از آن بهره‏ بردارى حرام نمى ‏کند و نصب آن در خانه نیز مفسده دیگرى را دربرندارد.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

بیانات امام خامنه ای

« نظر رهبر معظم انقلاب درباره تبلیغات سفرهای ایشان »

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در روز آخر سفرشان به کرمانشاه در جمع مسئولان استان با اشاره آنچه در سطح شهر مشاهده کرده‌اند، نظرشان را درباره تبلیغات پیرامون سفر اعلام کردند:

این نحوه‌ى کار کردن و عکس زدن و تبلیغ هاى این جورى، مناسب وضع ما و شأن نظام جمهورى اسلامى و شأن طلبگى ما نیست؛ اینجور کارها مال دیگران است. کار ما بایستى با بساطت و سادگى پیش برود. اینجور کارهاى رنگ و لعاب‌دار، متناسب با وضع ما نیست؛ و البته از لحاظ فنى هم کسى نگاه کند، اینها ضد تبلیغ هم هست. حالا اگر کسى هم میخواهد واقعاً یک محبتى بکند، اینها کارهائى است که خیلى تأثیر ندارد؛ تأثیرات عکس هم دارد.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر