الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوه فیها مصباح المصباح فی زجاجه الزجاجه

۲۹ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

شهید مصطفی چمران

شهیدی با نمره 21

به یاد سردار شهید دکتر مصطفی چمران

در 25 سالگی با استفاده از بورس تحصیلی دانشجویان ممتاز دانشگاه تهران به آمریکا اعزام شد . مادرش به هنگام اعزام به او گفت : « ... مصطفی شیرم را حلالت نمی کنم ، اگر در طول این سفر گناه و حرامی مرتکب شوی !» و این مصطفی است که چشمان پاکش به زمین دوخته می شود و با نجابت تمام می گوید : « مادر ، دعایم کن » ... و پس از 21 سال که به ایران باز می گردد ، مادرش به او می گوید : « مصطفی ، با توصیه من چه کردی ؟ » و مصطفی با کلامی محجوب تر از قبل می گوید :« مادر ، به خدا قسم که در تمام این سال ها حتی فکر گناه نیز به ذهنم خطور نکرد !»

مصطفی در آمریکا ، پس از چندین سال تلاش علمی -پژوهشی در معتبر ترین دانشگاه آمریکا (برکلی) و در جمع معروف ترین دانشمندان جهان در کالیفرنیا موفق به اخذ مدرک دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما با ممتازترین درجه علمی گردید .

مصطفی عجیب مخی بود . در طول دوران تحصیلش ، استاد آمریکایی اش ، حیرت کرده بود از دقت و ظرافت علمی اش و نمره 21 داده بود به ورقه امتحانی اش .

مصطفی از اولین اعضای انجمن دانشجویان دانشگاه تهران بود . در مبارزات ملی شدن صنعت نفت هم شرکت داشت . در آمریکا هم کوتاه نمی آمد . هم درس می خواند و هم کار سیاسی می کرد . انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را هم خودش پایه ریزی کرد . رژیم پهلوی از موقعیت ویژه مصطفی که خبردار شد ، بورس تحصیلی اش را قطع کرد ولی مصطفی باز هم ادامه داد .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

چهار گفتار

چهار نکته درباره « چهار گفتار »

در آستانه‌ی ماه محرم، کتاب «چهار گفتار» رهبر انقلاب اسلامی در تبیین زمینه‌ها، علل و آثار حادثه‌ی عاشورا منتشر شد.
این کتاب که تازه‌ترین محصول انتشارات انقلاب اسلامی است شامل چهار سخنرانی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای است که با توجه به موضوع مشترک تمامی آن‌ها یعنی تحلیل زمینه‌ها و عوامل مؤثر در بروز حادثه‌ی عاشورای سال ۶۱ قمری اینک به صورت مجموعه‌ای منتشر شده است. این گفتارها در سال‌های ۷۱، ۷۴، ۷۵ و ۷۷ ایراد شده است.

گفتار اول در بیست و دوم تیرماه ۷۱ مصادف با سالروز شهادت امام سجاد (ع) و در جمع فرماندهان گردان‌ها و گروهان‌ها و دسته‌های عاشورایی نیروهای مقاومت بسیج سراسر کشور ایراد شده و با توجه به موضوع درس‌ها و عبرت‌های عاشورا، مسئله عبرت‌های عاشورا مورد تشریح قرار گرفته است.
گفتار دوم در ۱۹ خرداد ۷۴ مصادف با سالروز عاشورای حسینی در قالب خطبه اول نماز جمعه تهران ایراد شده و هدف اصلی قیام امام حسین (ع) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
گفتار سوم در بیستم خرداد ۷۵ در دیدار فرماندهان لشگر ۲۷ محمدرسول الله (ص) بیان شده و با توجه به تاکید قرآن کریم بر لزوم عبرت گیری از تاریخ، موضوع دلایل انحراف جامعه اسلامی پس از ۵۰ سال از بعثت پیامبر اکرم (ص) مورد بحث قرار گرفته است.
گفتار چهارم در محرم ۱۸ اردیبهشت ۷۷ در قالب خطبه اول نماز جمعه تهران ایراد شده و اشاره به گفتار اول، موضوع عبرت‌های عاشورا مجدداً با وسعت بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است.
این کتاب که جدیدترین محصول انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به موسسه انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظّم انقلاب اسلامی) است در ۱۳۲ صفحه و با قیمت ۶۵۰۰۰ ریال روانه کتابفروشی‌ها شده است.
علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶۶۴۸۳۶۹۵ ـ ۶۶۴۰۵۱۰۰ ـ ‌۶۶۴۱۰۶۴۹ ـ۰۲۱ تماس بگیرند و یا به نشانی پست الکترونیک book@khamenei.ir پیام بفرستند.

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
عاشق رهبر

بیانات امام خامنه ای

مرگ و زندگی

به بهانه مناظره شریعتمداری و اصغر زاده در برنامه دیروز ، امروز ، فردا

کسانى که دم از مذاکره‌ى با امریکا مى‌زنند، یا از الفباى سیاست چیزى نمى‌دانند، یا الفباى غیرت را بلد نیستند؛ یکى از این دو تاست. در حالى که دشمن این‌طور اخم مى‌کند، این‌طور متکبّرانه حرف مى‌زند، این‌طور به ملت ایران اهانت مى‌کند، تصریح هم مى‌نماید که مى‌خواهد علیه این نظام و این کشور و منافع آن اقدام کند، عدّه‌اى در این‌جا ذلیلانه و زبونانه مى‌گویند: چه کار کنیم؛ برویم، نرویم، نزدیک شویم، با آنها صحبت کنیم، در خواست کنیم، خواهش کنیم؟! این اهانت به غیرت و عزّت مردم ایران است؛ این نشانه‌ى بى‌غیرتى است؛ این سیاستمدارى نیست. سعى مى‌کنند رنگ و لعابى از فهم سیاسى به کار خود بدهند؛ نه، این درست ضدِّ فهم سیاسى است.

مسئله‌ى ما با آمریکا این نیست که حالا بر سر دو تا موضوع جهانى یا بین‌المللى یا منطقه‌اى با هم اختلاف نظر داریم، برویم بنشینیم با مذاکره حل کنیم. مسئله مثل مسئله‌ى مرگ و زندگى است؛ مسئله‌ى هست و نیست است.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 دریافت فایل صوتی   
  

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
عاشق رهبر

علامه مصباح یزدی

آذرخش کربلا

چرا برای بزرگداشت عاشورا به روش بحث و گفتگو اکتفا نمی شود ؟

سوال این است که چرا این بزرگداشت باید به این شکل صورت بگیرد ؟
بی شک بحث درباره شخصیت سیدالشهداء ، تشکیل میزگردها ، کنفرانسها ، سخنرانیها ، نوشتن مقالات و  پرداختن به دیگر امور فرهنگی ، علمی و تحقیقاتی در این باره بسیار مفید و لازم است  ، اما این فعالیتها و اقدامات کافی نیست و در کنار آنها عزاداری نیز لازم است .
با دقت در رفتارهای انسان می توان پی برد که دو دسته از عوامل در رفتارهای او نقش اساسی ایفا می کنند : دسته اول عوامل شناختی اند که موجب می شود انسان مطلبی را بفهمد و بپذیرد . دسته دوم عوامل درونی است که شاید تاثیر آنها در رفتار بیش از شناخت باشد . این عوامل همان انگیزه ها ، احساسات ، تمایلات ، گرایشها ، میلها ، غرایز و عواطف هستند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

استاد معمار منتظرین

موضوع بحث : آرامش در قرآن (3)

عنوان بحث : تاثیر ایمان در آرامش

  •  از آیه 62 بقره فهمیده می شود که سه عامل اساسی در نداشتن خوف و حزن دخالت دارند :
    الف) ایمان به خدای متعال ب) اعتقاد  به معاد و قیامت ج) انجام عمل صالح

  • رسول مکرم اسلام فرمودند : « افضل الایمان ان تعلم ان الله معک حیث ما کنت » بالاترین درجه ایمان آن است که بدانی هر کجا که باشی خدای متعال با تو است.
    مطلب مهم در فرمایش شریف رسول اکرم علیه السلام این است که آغاز ایمان با علم است . عالم ترین مردم ، مقربترین مردم هستند به درگاه احدیت .البته این علمی که ما بیان می کنیم در قلب انسان جای می گیرد :اللهم اجعل لی فی قلبی نورا و بصرا و فهما و علما .

  •  از کجا بدانیم که خدای متعال همواره همراه ماست ؟ منبع فهم این مطلب بیرون از وجود انسان نیست بلکه تماما در وجود انسان نهفته است . اگر هم در بیرون آیاتی باشد ، آن آیات انسان را به درونش راهنمائی می کند . یک معنای معرفت نفس این است که بروید بدانید که خدای متعال همواره با شماست .

  • اگر کسی  این مطلب را ادراک بکند که ذات اقدس اله همواره با اوست :
    الف ) کارهایی را که خدای متعال دوست ندارد انجام نمی دهد .
    ب) دچار وحشت و خوف و حزن نمی شود . 

  • ایمان یک مقدمه ای دارد که تا آن حاصل نشود این دلهره ها و دلواپسی ها از بین نخواهد رفت . بالاترین مقدمه ایمان در قرآن کریم « کافر شدن به طاغوت » است . خدای متعال در قرآن فرموده است:«فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله »

  • شخصی نزد رسول خدا آمد و عرض کرد : یا رسول الله ! چه کار کنم که ایمانم کامل بشود ؟ حضرت علیه السلام فرمودند : « حسن خلقک ، اخلاقت را نیکو کن » ؛ این حسن خلق میوه و نتیجه ی دانستن معیت خداوند با انسان است .

  • رسول الله الاعظم فرمودند : ایمان آن است که بدانی هر آن چه به تو رسیده قرار بوده برسد و هر آن چه هم به تو نرسیده قرار نبوده برسد.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------

      دریافت فایل صوتی 7003a       دریافت فایل صوتی 7003b

      دریافت فایل word                 دریافت فایلpdf

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

استفتائات رهبری

مراسم عزاداری

استفتاء از محضر رهبر معظم انقلاب

س 1440: در حسینیه‏ ها و مساجد بیشتر مناطق به‌خصوص روستاها مراسم شبیه ‏خوانى به اعتبار اینکه از سنتهاى قدیمى است برگزار مى‏ شود که گاهى اثر مثبتى در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حکمى دارند؟
ج: اگر مراسم شبیه‏ خوانى مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضیات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند، اشکال ندارند، ولى در عین حال بهتر است که به جاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصائب حسینى و مرثیه خوانى بر پا شود.

س 1441: استفاده از طبل و سنج و شیپور و همچنین زنجیرهایى که داراى تیغ هستند در مجالس و دسته ‏هاى عزادارى چه حکمى دارد؟
ج: اگر استفاده از زنجیرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جایز نیست ولى استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد.

س 1444: استفاده از عَلَم در مراسم عزادارى سیدالشهدا(علیه‌ السلام) با قرار دادن آن در مجلس عزا یا حمل آن در دسته عزادارى چه حکمى دارد؟
ج: فى‌نفسه اشکال ندارد ولى نباید این امور جزء دین شمرده شوند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

شمیم ولایت

آفتابی در پس آفتاب

مرحوم حاج احمد آقای خمینی تعریف کرده اند : در سال 65 جلسات هفتگی سران قوا در دفاتر یکی از آن ها یا در جماران ، البته بدون حضور امام برگزار می شد . در یک جلسه ای که در جماران تشکیل شده بود ، من ، آیت الله خامنه ای ، آقای موسوی اردبیلی ، آقای میرحسین موسوی ، آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشتیم . از قرار اتفاق ، در همان روز آقای منتظری نیز با امام جلسه داشتند . در آن سال ، هر وقت امام با آقای منتظری ملاقات می کرد ، بعد از جلسه برافروخته و عصبانی بودند ، به طوری که در چهره شان مشخص و نمایان بود . در وسط جلسه بودیم که ناگهان امام بدون در زدن ، یک دفعه با حال عصبانیت شدید  و برافروختگی وارد اتاق شدند و رو به ما فرمودند : « من از اول با قائم مقامی  آقای منتظری مخالف بودم ، ایشان به درد رهبری بعد از من نمی خورد .» جلسه امام که تمام شد ، همه ی سران قوا و من در یک سکوت سنگینی فرو رفتیم و همه متحیر از این جملات بودیم ؛ چون سابقه نداشت و حضور غیر منتظره امام هم نشان از اهمیت موضوع بود . بعد از مدتی سکوت ، آقای خامنه ای شروع به صحبت کردند که : آقای منتظری شاگرد شما بودند و در زمان شاه مبارزات داشتند و زندان طولانی مدت رفتند و ..... و از آقای منتظری تعریف کردند  و در آخر هم آقای خامنه ای گفتند که خُب اگر ایشان نباشد چه کسی باشد : امام بلافاصله و با اشاره به خود حضرت آقا فرمودند : خود شما.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

شهید ستار ابراهیمی

سلوک عرش نشینان

خاطرات همسر شهید ستار ابراهیمی

...گفتم : « نزدیک عید است . می خواهم برای بچه ها لباس نو بخرم .»
یک دفعه دیدم رنگ از صورتش پرید . لب هایش سفید شد .
گفت : « چی ! لباس عید ؟!»
من بیشتر از او تعجب کرده بودم . گفتم : « حرف بدی زدم !»
گفت : « یعنی من دست بچه هایم را بگیرم و ببرم لباس نو بخرم ! آن وقت جواب بچه های شهدا را چی بدهم .یعنی از روی بچه های شهدا خجالت نمی کشم ؟!»
گفتم :« حالا مگر بچه های شهدا ایستاده اند سر خیابان ما را ببینند ! تازه ببینند . آن ها که نمی فهمند ما کجا می رویم .»
نشست وسط اتاق و گفت : « ای داد بی داد . تو که نیستی ببینی هر روز چه دسته گل هایی جلوی چشم ما پرپر می شوند . خیلی هایشان زن و بچه دارند . چه کسی این شب عیدی برای آن ها لباس نو می خرد ؟»
نشستم روبه رویش و با لج گفتم :« اصلا من غلط کردم . بچه های من لباس عید نمی خواهند . »
گفت : « ناراحت شدی ؟! »
گفتم : « خیلی ! تو که نیستی زندگی مرا ببینی ، کی بالای سر من  و بچه هایت بودی ؟! ما هم به خدا دست کمی از بچه های شهدا نداریم .»
عصبانی شد . گفت : « این حرف را نزن . همه ما هر کاری می کنیم ، وظیفه مان است . تکلیف  است . باید انجام بدهیم ؛ بدون اینکه منتی سر کسی بگذاریم . ما  از امروز تا هر وقت که جنگ هست  عید نداریم . ما هم درد خانواده شهداییم . »

برگرفته از کتاب دختر شینا

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

برگزیده ها

لحظه شناسی خواص -کلیپ شنیدنی از امام خامنه ای

دریافت فایل صوتی               
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
مرگ و زندگی - بیانات امام خامنه ای درباره رابطه با آمریکا

 دریافت فایل صوتی         
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
تحدید نسل-کلیپ صوتی از بیانات رهبر انقلاب درباره رشد جمعیت در کشور


دریافت فایل صوتی     

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

علامه مصباح یزدی

آذرخش کربلا

چرا باید حادثه عاشورا را گرامی بداریم ؟

خاطره حادثه ای را که قریب 14 قرن پیش رخ داده است ، چرا باید زنده کرد ؟ این رویداد ، ماجرایی تاریخی بوده که زمانه آن گذشته است چرا باید به پاسداشت آن مجالسی بر پا کنیم ؟

حوادث گذشته ی هر جامعه ای می تواند در سرنوشت و آینده ی آن آثار عظیمی برجای گذارد ؛ اگر چه حوادث تاریخی ، عینا تکرار نمی شوند ولی در جامعه شناسی ثابت شده است که جهات مشترک فراوانی میان رخدادها وجود دارد .قرآن کریم پس از نقل داستانهای پیامبران و اقوام گذشته می فرماید :

لقد کان فی قصصهم عبره لاولی الالباب ؛ در داستانهای گذشتگان برای صاحبان عقل و خرد عبرتی است .

یعنی احوال پیشینیان را بررسی کنید تا دریابید چه نقاط قوتی در کار آنان بوده است و شما نیز آنها را به کار گیرید و نیز ضعفهای آنان را ببینید و از تکرار آنها بپرهیزید .

افزون بر این در همه جوامع مرسوم است که از پاره ای از وقایع گذشته ی خود یاد کرده ، آنها را ارج می نهند و بزرگ می شمارند . این امر بر یکی از مقدس ترین خواسته های فطری انسان که خداوند در نهاد همه انسانها قرار داده – و از آن به حس حق شناسی تعبیر می کنیم – استوار است .

از آن گذشته ، چنانچه یاد آن خاطره ها در سعادت جامعه تاثیری داشته می تواند در زمان بیان آنها عامل موثر دیگری باشد . در این صورت گویا خود آن واقعه تجدید می شود . از آنجا که واقعه عاشورا رویداد عظیمی در تاریخ اسلام بوده و نقش بسزایی در سعادت مسلمانان و روشن شدن راه هدایت آنان داشته است این واقع در نظر ما بسیار ارزشمند است و بزرگداشت و بازسازی آن موجب می شود از برکات آن در جامعه بهره مند بشویم .

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

انسان 250 ساله

بیانات امام خامنه ای درباره زندگی سیاسی-مبارزاتی ائمه معصومین علیهم السلام

عنوان کتاب عیناً برگرفته از کلام منوّر مقام معظم رهبری است و بیانگر نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسی‌ ـ‌ مبارزاتی ائمه علیهم‌ السلام است.
این کتاب شامل هفده فصل است که نحوه چینش عناوین فصل‌ها، به‌صورت ترتیبِ تاریخی زندگی ائمه از دوران پیامبر اعظم تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری می‌باشد؛ که بیانات مقام معظم رهبری درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است. در اولین فصل مروری گذرا بر زندگی سیاسی پیامبر اسلام شده؛ که توجه به وقایع این دوران به‌عنوانِ آینه‌ای تمام‌نما از کل زندگی ائمه و میزان و ملاکی برای شناخت حرکت جریان اصیل اسلام طی 250 سال، در ابتدا ضروری می‌نماید. سه فصل از این کتاب، تبیین‌کننده شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی به‌ویژه پس از حادثه عاشورا تا دوره امامت امام صادق است. اطلاع از این شرایط، به درک بهتر حرکت انسان 250 ساله در این برهه زمانی حساس کمک فراوانی می‌کند.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
دریافت فایل صوتی
سایز: 2.12 مگابایت                           توضیحات : رهبر معظم انقلاب-انسان 250 ساله
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

دریافت فایل صوتی
سایز: 1.72 مگابایت                         توضیحات : رهبر معظم انقلاب - زندگی سیاسی انسان 250 ساله

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
عاشق رهبر

نوای دل

تخلف از غدیر یعنی تخلف از مبعث

غدیر ، باطن مبعث است . غدیر ، مغز بعثت رسول الله است . امامت و ولایت ، باطن نبوت است . امام علی ابن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه ، جان رسول الله است . امام علی علیه السلام ولی الله الاعظم است ....

در قرآن کریم خدای متعال فرموده است : یا ایها الذین آمَنوا آمِنوا ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید ، ایمان بیاورید ؛ در تفسیر این آیه بیان شده است : ای کسانی که به نبوت رسول الله ایمان آورده اید آمنوا بولایه علی ابن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه .

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

ولادت حضرت امام هادی علیه السلام

السلام علیک یا خطیب اهل الجنه

چشم تو روشن زهرا .....

امروز مدینه غرق نور است....

امروز آسمانیان بزم سرور و شادی دارند.....

چه می توان گفت در وصف حضرت هادی علیه السلام ؟

امروز چه کسی می آید؟ دیدم زبان قاصر است ؛ هر چه بگویم ناقص است ؛

 تاسی کردم به حضرت هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره .....

یعنی که امروز.....

جایگاه رسالت و مرکز رفت و آمد ملائکه الله می آید

معدن رحمت ، منتهای حلم و بردباری می آید

اصول و اساس کرم و بزرگواری می آید

.................. عناصر الابرار می آید
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
دلنوشت :

امسال ولادتت با سال های قبل فرق می کند . بعد از آن رخداد اصلا اسم هادی دیگر برایم فرق می کند . امسال در ولادتت شاد شادم ولی شادی ام غم دارد ، شادی ام همراه با بغض است ؛ یاد هتاکی آن حرمله صفت می افتم دلم می گیرد .
نادان به خورشید سنگ پرتاب می کند ،‌ به خیال باطلش فکر می کند سنگش می رسد . ای به ظاهر آدمی که به امام نقی عزیزتر از جانم توهین کردی خاک بر دهانت !

یزیدیان زمان او را شناختند ولی ما به ظاهر عاشورائیان نشناختیم . البته تقصیر نداریم ، وقت نداریم ؛ قیمت سکه و دلار و طلا مهم تر است . کسی گفت خب امام نقی هم طلاست چرا دنبال قیمت آن نمی رویم ؟

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر

نهج البلاغه

نامه شصت و نهم نهج البلاغه

نامه به حارث همدانی

اخلاق کارگزاران حکومتی

به ریسمان قرآن چنگ زن و از آن نصیحت پذیر ، حلالش را حلال و حرامش را حرام بشمار و حقی را که در زندگی گذشتگان بود تصدیق کن ، و از حوادث گذشته ی تاریخ ، برای آینده عبرت بگیر که حوادث روزگار با یکدیگر همانند بوده و پایان دنیا به آغازش می پیوندد و همه ی آن رفتنی است . نام خدا را بزرگ دار ، و جز به حق سخنی بر زبان نیاور ، مرگ و جهان پس از مرگ را فراوان به یاد آور ، هرگز آرزوی مرگ نکن جز آنکه بدانی از نجات یافتگانی ، از کاری که تو را خشنود و عموم مسلمانان را ناخوشایند است بپرهیز .

از هر کار پنهانی که از آشکار شدنش شرم داری پرهیز کن ، از هر کاری که از کننده ی آن پرسش کنند ، نپذیرد یا عذرخواهی کند ، دوری کن . آبروی خود را آماج تیر گفتار دیگران قرار مده و هر چه را شنیدی بازگو مکن ، که نشانه ی دروغگویی است و هر خبری را دروغ مپندار ، که نشانه ی نادانی است .

خشم را فرو نشان و به هنگام قدرت ببخش و به هنگام خشم فروتن باش ، و در حکومت مدارا کن تا آینده ی خوبی داشته باشی . نعمت هایی که خدا به تو بخشیده نیکو دار ، و نعمت هایی که در اختیار داری تباه مکن ، و چنان باش که خدا آثار نعمتهایش را در تو آشکارا بنگرد .

اوصاف مومنان 

و بدان! بهترین مومنان، آنکه جان و خاندان و مال خود را در راه خدا پیشاپیش تقدیم کند، آنچه را که پیش فرستی برای تو اندوخته گردد، و آنچه را که باقی گذاری سودش به دیگران می ‏رسد. از دوستی با بیخردان، و خلافکاران بپرهیز، زیرا هر کس را از آنکه دوست اوست می ‏شناسند، و در شهرهای بزرگ سکونت کن زیرا مرکز اجتماع مسلمانان است، و از جاهایی که مردم آن از یاد خدا غافلند، و به یکدیگر ستم روا می‏ دارند، و بر اطاعت از خدا به یکدیگر کمک نمی‏ کنند، بپرهیز. در چیزی اندیشه کن که یاریت دهد، از نشستن در گذرگاه های عمومی، و بازار پرهیز کن که جای حاضر شدن شیطان، و برانگیخته شدن فتنه‏ هاست، و به افراد پایین‏تر از خود توجه داشته باش، که راه شکرگزاری تو در برتری است. در روز جمعه پیش از نماز مسافرت مکن، جز برای جهاد در راه خدا، و یا کاری که از انجام آن ناچاری، در همه کارهایت خدا را اطاعت کن، که اطاعت خدا از همه چیز برتر است.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عاشق رهبر