الزامات و بسترهای خلق حماسه اقتصادی
با توجه به این نکته که در پنج سال گذشته نامگذاری سالها از سوی مقام معظم رهبری با محوریت موضوع اقتصاد و تأکید روی تولید ملی بوده است، دلیل نامگذاری امسال را چه میدانید؟
همان طور که فرمودید، رهبر عزیز ما برای چند سال گذشته نامهای اقتصادی را برگزیدهاند و به نظرم این سنت نامگذاری برای سال، بسیار پسندیده است و به نوعی باعث میشود همت همهی مسئولان و مردم در جهت تحقق شعار آن سال قرار گیرد.برای خلق حماسه قطعاً پیشنیازها و بسترهایی لازم است. در دوران جنگ نیز هرچند امکانات ما بسیار محدود بود، ولی ایمان و تقوای جوانان باعث شد حماسهی دفاع مقدس به وجود آید. به نظر شما، برای خلق حماسهی اقتصادی، چه بسترها و پیشنیازهایی لازم است تا آن حماسه بتواند اتفاق بیفتد؟
در درجهی اول به یک باور ملی نیاز داریم؛ یعنی همهی مردم ما باید ضرورت این قضیه را بپذیرند. تا زمانی که همهی مردم به ضرورت خلق حماسهی اقتصادی نرسند، موفق نمیشویم. علاوه بر این، باید همهی افراد جامعه به این باور برسند که امکان خلق حماسه وجود دارد. ما باورهای دینی عمیقی برای مواجهه با شرایط سخت و مشکلات پیش رو داریم، در حالی که در برخی از جوامع، با وجود اینکه چنین اعتقاداتی ندارند، از جمله ژاپن و کرهی جنوبی، وقتی مردم به این باور رسیدند که باید یک حرکت جمعی و خیزش ملی ایجاد شود، توانستند مشکلات اقتصادیشان را حل کنند.چه رسد به اینکه ما دستمایههای اسلامی قدرتمندی داریم. بنابراین اولین پیشنیاز، باور عمومی به ایجاد حماسه و همچنین امکان تحقق آن است.در فرمایشاتتان به موانع خلق این حماسه هم اشاره فرمودید. سوال بعدی این است که ما از حماسهی اقتصادی چه نمودهای عینی را انتظار داریم؟ در واقع چه نتایجی باید حاصل شود تا بگوییم که حماسهی اقتصادی خلق شده است؟
به عقیدهی بنده، یکی از اصلیترین نتایج حماسهی اقتصادی، استقلال اقتصادی است. استقلال موضوع ظریفی است که باید به معنای آن دقت کنیم. ممکن است ما در تولید یک کالا مزیت نسبی نداشته باشیم، ولی استقلال اقتصادی به این معناست که ما باید قدرت تأمین نیازهایمان را داشته باشیم. در چنین شرایطی، اگر دشمن ما را در زمینههایی که مزیت نسبی نداریم، تهدید کند، میتوانیم خودمان تولید کنیم. یکی از دستاوردهای اصلی حماسهی اقتصادی عبارت است از استقلال اقتصادی؛ یعنی ما باید به مرحلهای برسیم که قدرت تأمین نیازهایمان را داشته باشیم تا آنها نتوانند دست روی نقطهضعف ما بگذارند. به همین دلیل، باید وابستگیمان را به درآمدهای نفتی کاهش دهیم و به صفر برسانیم.در پایان اگر نکتهی خاصی باقی مانده است، بفرمایید.
اگر در طول این سالها با توجه به نامگذاریهای مقام معظم رهبری، همت بایسته را به کار برده بودیم، امروز وضعیت بسیار بهتری داشتیم؛ ولی به دلیل راحتطلبی و عمل نکردن به شعارهای رهبری، امروز با نقطهی مطلوب خیلی فاصله داریم. باید همهی اندیشمندان و اساتید ما، به فکر یک برنامهی جامع اقتصادی و برنامههای عملیاتی متناسب با آن باشند. همچنین باید قوانین عملیاتی مورد نیاز، در مجلس تهیه شود. همهی مسئولین باید بر اساس قانون و با توجه به مصالح مملکت عمل کنند، نه مصالح جناحی. متأسفانه یکی از دردهای اصلی جامعهی ما این است که همه چیز را جناحی میبینیم. این در حالی است که حماسهی اقتصادی، بدون وجود یک همت ملی و فراجناحی و در نظر گرفتن مصالح مملکت در سطح کلان، دستیافتنی نیست. راهی جز این نداریم که به برنامهی درست بپردازیم و همان طور که عرض کردم، وابستگیمان را به درآمدهای نفتی کاهش دهیم و از ظرفیتهایمان درست استفاده کنیم. در واقع به یک برنامهی جامع هماهنگ نیاز داریم که هم در مقام نظر و هم در مقام عمل، آن را به کار ببریم.اگه شد اینو تو نکته های نابتون بذارید
از تحریم رأی زنان تا تکریم رأی زنان
لطفا اگه شد اینو تو نکته های ناب بذارید
فرهنگ سازی در اقتصاد مقاومتی
اقتصاد مقاومتی نیاز دیروز و امروز جامعه اسلامی
اقتصاد در آموزه های وحیانی اسلام به عنوان زیربنا یا رو بنا مطرح نیست؛ زیرا انسان در جهان مادی دنیوی، دارای نیازهای متضاد و متقابل دوگانه ای است که نمی توان هیچ یک را کم اهمیت تر از آن دیگری دانست. انسان ترکیبی از روان و تن است؛ هر چند که روان پیش ازورود در کالبد تن همان جان و روح مجرد از هرگونه ماده است؛ ولی قرار گرفتن روح در جسم موجب می شود تا روان و نفسی شکل گیرد که خصوصیات برزخی دارد و میان مجرد و ماده است. این گونه است که روان آدمی همان گونه که به حوزه مجرد گرایش دارد به حوزه مادیات نیز گرایش دارد. این گرایش دو سویه است که آدمی را در میان دو قطب متقابل مادی و مجرد قرار می دهد. از نظر آموزه های اسلامی، انسان به عنوان یک مرکب از روح و جسم لازم است تا به هر دو نیازهای معنوی و مادی خود پاسخ دهد و هرگونه نادیده گرفتن و عدم پاسخ گویی به این نیازها موجب می شود تا انسان مسیر شدن کمالی و تعالی خود را نتواند بپیماید. قرار گرفتن روح و جان در تن و ماده موجب شده تا نیازهای مادی نخستین دغدغه آدمی شود. از این روست که انسان به عنوان یک حیوان غذایی از آب و نان می خواهد.لزوم مهندسی فرهنگ اقتصاد مقاومتی
البته دست یابی به اقتصاد مقاومتی نیازمند بسترسازی و ایجاد شرایط و زمینه هایی است که اگر تحقق نیابد نمی توان امید داشت که اقتصاد مقاومتی در جامعه شکل گیرد. از مهم ترین عواملی که اقتصاد مقاومتی بر بنیاد آن شکل می گیرد، بینش و نگرشی است که به عنوان موتور محرکه فعالیت های انسانی مطرح است.مهندسی فرهنگ اقتصاد مقاومتی، مدیریت فرهنگ سازی
چنان که گفته شد، مهندسی فرهنگی نوعی مدیریت فرهنگ سازی است تا الگوهای فرهنگی و رفتار جامعه درجهت اهداف متعالی جامعه مدیریت و ساماندهی شود. شکی نیست که آغاز چنین تحولی درجامعه باید از سوی مدیران و کارگزاران ارشد نظام در همه سازمان ها و نهادهای وابسته به نظام آغاز گردد؛ چرا که مردم بر دین رهبران و آیین ملوک خویش هستند (الناس علی دین ملوکهم). تغییرات رفتاری در جامعه نیز می بایست همراه با تعمیق شناخت و اصلاح زیربنایی در نظام جزیی درون سازمانی انجام پذیرد.سوالاتی چند در مورد مقام عصمت فاطمه معصومه (س)
یکی از القاب مشهور حضرت فاطمه، دختر موسی بن جعفر علیهماالسلام، «معصومه» است. ایا این لقب، به دلیل «عصمت» آن بزرگوار است؟
در پاسخ باید گفت: آری! آن گونه که در روایت آمده، حضرت علی بن موسیالرضا علیهالسلام فرمود: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی». ریاحین الشعریعه/ج5/ص35
هرکس معصومه علیهاالسلام را در قم زیارت کند، مثل کسی است که مرا زیارت کرده است. امام رضا علیه السلام در این روایت، دو مطلب را بیان فرمود: اول اینکه: آن حضرت را به لقب معصومه نامید. دوم اینکه: زیارتش را همسنگ زیارت خودش، (یعنی امام معصوم) قرار داد. از آن جایی که سخنان امام علیه السلام از پیرایه گزاف و اغراق و غلو منزه است، این سخن گهربارش بر عصمت حضرت معصومه علیهاالسلام دلالت دارد. چنانکه روایت امام صادق (ع) به نقل از «بحار» که فرمود:... تدخل بشفاعتهم شیعتنا الجنه باجمعهم بحار/ج60/ص 216
زیرا شفاعت جمیع شیعیان مقام انسانهای معمولی نیست.
روایت امام رضا (ع) به سعد قمی که فرمود: «یا سعد من زارها فله الجنه». «ای سعد هرکس حضرت معصومه را زیارت کند وارد بهشت میشود.» گواه و موید دیگری بر عصمت آن بزرگوار است.
روایات زیاد دیگری نیز در این زمینه وارد شده که انسان مطمئن میشود، مقام حضرت معصومه فراتر از مقام انسان عادی است.
البته تردیدی نیست که عصمت نیز مانند کمالات دیگر انسانی دارای مراتب و درجاتی است و عالیترین درجه آن را پیامبر خاتم (ص) و فاطمه زهرا (ع) و دوازده جانشین پیامبر علیهم السلام دارا هستند.
اتفاق علمای امامیه بر این است که همه پیامبران و فرشتگان الهی معصوم هستند و هیچ یک از علمای شیعه در مورد حضرت «ابوالفضل» و «حضرت علیاکبر» و «حضرت زینب» و «حضرت معصومه» ادعا نکردند که آنها معصوم نیستند، بلکه برعکس! شخصیتهای بزرگی در مورد عصمت آنها سخن گفتهاند؟! ثارا.../220
تشریففرمایی دو شخص ناشناس، برای مراسم تجهیز و نماز این بانوی بزرگوار که به احتمال قوی امام رضا و امام جواد علیهما السلام بودند، تایید واضح دیگری بر عصمت وی میباشد. زیرا مطابق اعتقاد قطعی شیعه «بر پیکر معصوم، شخص معصوم نماز میگذارد و جنازه معصوم را فقط معصوم به خاک میسپارد». چناکه در روایتی از مفضل از قول امام صادق (ع) نقل شده که گفت: قلت لابی عبدا... (ع) من غسل فاطمه؟ قال: ذاک امیرالمومنین (ع)... فانها صدیقه و لم یکن یغسلها الا الصدیق! اما علمت ان مریم لم یغسلها الا عیسی؟ اصول کافی/ج1/ص 382
در زیارتنامه وی که منصوص از امام رضا علیه السلام است، آن حضرت دختر رسول خدا (ص)، دختر فاطمه زهرا، خدیجه کبری، امیرالمومنین علی بن ابیطالب، امام حسن، امام حسین، دختر ولی خدا (امام کاظم علیه السلام)، خواهر ولی خدا، حضرت امام رضا (علیهم السلام) معرفی شده است. چنانکه در زیارتنامه آن بزرگوار به نقل از امام هشتم (ع) میگوییم. السلام علیک یا بنت رسول ا... السلام علیک یا...
این مطلب تنها حکایت از شرافت خانوادگی او نیست، بلکه علاوه بر این، بیانگر آن است که حضرت معصومه از نظر معنوی و مقامات عالی ملکوتی نیز به راستی فرزند روح و جسم و مکتب پیامبر (ص) و فاطمه (س) و ائمه معصومین علیهم السلام میباشد که از جمله ویژگیهای آن ذوات مقدسه «عصمت» آنان است.
عزیمت به سوی ایران
در سال 200 هجری حضرت رضا (ع) از طرف مامون به مرو دعوت! بلکه فراخوانده شد و به اقامت اجباری در آنجا ناگزیر گردید. حضرت معصومه سلام ا... علیها امام هشتم (ع) را بسیار دوست میداشت. یکسال فراق برادر را تحمل کرد، دیگر قدرت شکیبایی نداشت! امام رضا (ع) نیز بیشتر از آن نمیتوانست دوری خواهرش را تحمل کند، از این روی به حضرت معصومه (س) نامهای نوشت و خواهرش را به خراسان دعوت نمود و آن نامه را توسط پیک مخصوصی به مدینه منوره ارسال کرد. من لایحضره الخطیب/ج4/ص 461
با دعوتنامه امام هشتم (ع)، حضرت معصومه سلام ا... علیها به شوق دیدار برادر، مدینه را به قصد مرو ترک نمود. در این سفر پنج تن از برادران حضرت معصومه (س) به نامهای: فضل، جعفر، هادی، قاسم و زید، و تعدادی از برادرزادگان، و تنی چند از غلامان و کنیزان، آن حضرت را همراهی میکردند. هنگامی که موکب حضرت معصومه سلام ا.. علیها و همراهانش به ساوه رسید، اهالی ساوه که در آن زمان از دشمنان سرسخت اهل بیت (ع) بودند، به آنها حملهور شدند و جنگ سختی درگرفت، و همه برادران و برادرزادگان حضرت معصومه به شهادت رسیدند. به عقیده برخی از مورخان امامزادگانی چون سیداسحاق، سید ابوالرضا و سیدعلی اصغر در ساوه و هارون بن امام کاظم (ع) در اطراف ساوه، جزو همراهان حضرت معصومه سلام ا.. علیها بودند، که به دستور مامون به شهادت رسیدهاند. قیام سادات علوی/ ص 166
چگونگی رحلت؟
در اینکه آیا حضرت معصومه علیها السلام به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا با شهادت؟ در پاسخ باید گفت: بیشتر تاریخنویسان تصریح نمودهاند به این که حضرت معصومه در مسیر سفر از مدینه به خراسان وقتی به شهر ساوه رسیدند، بیمار شدند و از آن جا او را به قم آوردند و پس از 17 روز، در تاریخ دوازدهم ربیع الثانی سال 201 هـ. ق پیش از آنکه چشم مبارکشان به دیدار برادر گرامیشان امام هشتم (ع) روشن شود، در قم در میان اندوه فراوان محبان اهل بیت (ع)، از دنیا رفتند و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاندند، مردم قم هم با تجلیل فراوان، پیکر پاکش را تشییع کردند و او را در باغ بابلان (محل فعلی حرم) به خاک سپردند. تاریخ قم / ص 41
علت بیماری
کمتر کسی به علت بیماری وی اشاره نموده است! آن گونه که در بعضی از روایات و متون تاریخی آمده، هنگامی که کاروان حضرت معصومه علیهاالسلام و همراهانش به ساوه رسیدند، دشمنان خاندان نبوت، به کاروان حمله کردند، هارون بن موسی بن جعفر علیهالسلام (برادر حضرت معصومه علیها السلام) را که سرپرستی کاروان را به عهده داشت، به شهادت رساندند و جمعی را مجروح و مصدوم نموده، و موجب پراکندگی آنها شدند. در چنین شرایط تلخی، دشمنان توسط زنی در غذای حضرت معصومه (س)، زهر ریختند و به این ترتیب آن بانوی گرامی مسموم و بیمار شد! از این روی، آن بزرگوار تقاضا کرد او را به قم ببرند! وقتی به قم رسید، بعد از چند روز توقف، سرانجام به شهادت رسید. قیام سادات علوی/ ص 166
بنا به نقل دیگری در این جنگ نابرابر، هارون بن موسی بن جعفر علیه السلام و سایر برادران و برادرزادگان حضرت معصومه که جمعاً 23 نفر بودند، همگی به شهادت رسیدند و حضرت معصومه علیهاالسلام وقتی که بدنهای پاره پاره و غرق به خون آنها را دید به شدت غمگین شد و سخت بیمار گشت! تقاضا کرد او را به قم ببرند، پس از 17 روز سکونت در قم سرانجام به لقاا... پیوست. ریاض الانساب / ص 160
دلیل مهاجرت به قم
هنگامی که حضرت معصومه در ساوه به شدت بیمار شد، چرا در همان جا بستری نگردید و درخواست کرد که او را به قم ببرند؟
در پاسخ باید گفت: این انتخاب دلائل متعددی داشت که به برخی از آنها در ذیل اشاره میشود:
الف - محیط ساوه در آن مقطع از تاریخ، به خاندان رسالت بیارادت بود. گنجینه آثار قم/ج1/ص 382
ب - طبق روایات متعددی، قم از دیرباز مرکز شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهمالسلام بود. در حدود سال 83 هـ. ق عبدالرحمن بن محمد بن اشعث به همراه هفده نفر از علمای تابعین و شیعیان برجسته و پارسا، مانند کمیل و سعید بن جبیر به قم آمدند و همگی در قریه جمکران سکونت نمودند.
پس از آن آلاشعر که از مسلمانان معروف یمنی در کوفه بودند، در دو دهه آخر قرن اول به قم آمدند و از آن تاریخ به بعد، قم پایگاه مهمی برای شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام گردید. کامل ابن اثیر / ج4/ ص82
ج - از حضرت معصومه علیهاالسلام نقل شده که فرمود:
«پدرم امام کاظم (ع) فرمود: قم مرکز شیعیان ما است.» کامل بن اثیر/ج4/ص37
د - از این مهمتر! قم از زمان پیامبر گرامی اسلام (ص)، یکی از شهرهای برگزیده دینی و مذهبی معرفی شده بود! چنانکه انس بن مالک میگوید: روزی در محضر رسول خدا (ص) نشسته بودم، ناگاه امیرالمومنین علی علیه السلام به حضور آن حضرت آمد، پیامبر (ص) از او استقبال گرمی نمود و پس از معانقه، بین دو چشم آن حضرت را بوسید، سپس فرمود: «ای علی! خداوند ولایت تو را بر آسمانها عرضه کرد، آسمان هفتم برای پذیرش ولایت تو از آسمانهای دیگر پیشی گرفت، خداوند آن را به عرش آراست. سپس آسمان چهارم پیشی گرفت، خداوند آن را به «بیت المعمور» آراست. سپس آسمان دنیا پیشی گرفت، خداوند آن را به ستارگان آراست. سپس مکه به پذیرش آن سبقت گرفت، خداوند آن را به «کعبه» آراست. سپس مدینه سبقت گرفت، خداوند آن را به وجود امن آراست. سپس کوفه سبقت گرفت، خداوند آن را به وجود تو آراست. سپس قم سبقت گرفت، خداوند آن را به وجود عرب (شیعه اشعری و...) آراست و از قم دری را به سوی بهشت گشود». دقت در این روایت این مطلب را به خوبی نمایان میسازد که محور تمام ارزشها «ولایت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع)» است و ارزش قم نیز به برکت وجود سلاله پاک امیرالمومنین (ع) و شیعیان و شیفتگان آن حضرت است.
هـ - در روایت دیگری آمده است که امیرالمومنین علی علیه السلام به اهالی قم درود و سلام میفرستد و برای آنها دعا میکند.
و - امام صادق علیه السلام، نیز قم را حرم اهل بیت دانسته، خاک آن را پاک و پاکیزه معرفی مینماید.
ز - امام کاظم (ع) نیز قم را عش آل محمد، (آشیانه آل محمد (ص) معرفی میکند و یکی از درهای بهشت را از آن اهل قم میداند.
ح - از همه مهمتر این که! امام صادق (ع) قبل از ولادت امام کاظم (ع) (پدر بزرگوار حضرت معصومه علیهما السلام) خبر میدهد که: «بانویی از فرزندان من به نام «فاطمه» دختر موسی بن جعفر علیهاالسلام در آن جا (قم) رحلت میکند که به شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت میشوند». بحارالانوار/ج60/ص 216
بنابراین اصرار حضرت معصومه (ص) مبنی بر حرکت به سوی قم به عنوان یکی از خبرهای غیبی در خاندان عصمت و طهارت مطرح بود و برای آن بزرگوار نیز معلوم بود که باید تا قم بیاید! همچنانکه در خاندان رسالت و امامت، زمان و مکان شهادت اباعبدا... الحسین علیه السلام از قبل معلوم بود. بدین جهت، همان گونه که امام حسین (ع) برای پایداری دین، از مدینه به مکه و کربلا هجرت نمود، حضرت معصومه علیهاالسلام نیز با علم به فرجام کار به قم هجرت کرد. آن بزرگوار نیز وقتی به ساوه رسید و با آن حوادث تلخ و شکننده مواجه شد، بیمار یا مسموم گردید و متعاقب آن، از ساوه به قم آمد و پس از مدت کوتاهی در قم به لقاءا... پیوست.
اعتماد به نفس نظام و خلق حماسه سیاسی
1- در این مساله شکی نیست که بین حضور پرشور مردم در انتخابات که عالی ترین نماد حمایت مردمی از نظام است و رفتار طرف های درگیر بین المللی با ایران رابطه ای وجود دارد و این رابطه زمانی که بین حضور حماسی و فراگیر مردم پای صندوق های رای و فشارهای خارجی برقرار می شود رابطه ای معکوس است به این معنی که هر چه این مشارکت مردمی که به نوعی " آری " مجددی به جمهوری اسلامی است بیشتر باشد، دشمنان در تند کردن تهاجمات خود در عرصه های مختلف با احتیاط بیشتر عمل کرده و رفتار متعادل تری پیش می گیرند.
2- این که بالاترین رکن نظام اسلامی یعنی رهبری پس از وقایع تلخ آخرین انتخابات ریاست جمهوری باز هم خواهان خلق حماسه ی سیاسی و انتخاباتی گسترده است، خود نشان از اعتماد به نفس بالای نظام دارد چراکه شاید در نظر تحلیل گران سیاسی، منطقی و معقول بود که جمهوری اسلامی پس از انتخابات جنجالی 88 خواهان یک رقابت محدود و حضور مطلوب و نه گسترده مردم برای انتخاب رییس جمهوری هماهنگ با سایر ارکان نظام باشد، اما طلیعه سال 92 با پیام رهبر انقلاب نشان داد که نظام نه تنها ترسی از مشارکت انبوه مردم ندارد بلکه با تشویق و ترغیب رکن اصلی حکومت، از هم اکنون آمادگی خود برای ثبت رکوردی بالا در حضور مردم را در خرداد 92 به جهانیان نشان می دهد.
3- نباید فراموش کرد که خلق حماسه ای سیاسی در انتخابات پیش رو نیاز به پیش زمینه ها و بسترهایی دارد که به صورت کلی در سخنان رهبر انقلاب در جوار حرم حضرت امام رضا (علیه السلام) دیده می شد، خصوصا آنجا که با اشاره به حضور همه سلایق و گروه های سیاسی وفادار به قانون اساسی و جمهوری اسلامی در انتخابات از همه می خواهند تا با مشارکت فعال خود هم به ایجاد حماسه سیاسی ملت کمک کنند و هم در عمل ادعای پایبندی خود را به نظام نشان دهند چراکه از الزامات اولیه برگزاری پرشمار هر انتخاباتی حضور همه سلایق، احزاب سیاسی و افراد در چارچوب قانون اساسی و انقلاب اسلامی است تا همه مردم به راحتی بتوانند نامزد مطلوب خود را از میان کاندیداهای متنوع با سلایق و گرایشات متفاوت گزینش کنند.
4- اگرچه پس از سخنان سنجیده رهبر انقلاب که موجی از امیدواری را در برخی گروه ها که به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم گلایه ها و اعتراضات بجا و نابجایی داشتند و در این سال ها کمتر در عرصه سیاسی کشور حاضر شده بودند ایجاد کرد اما بازهم شاهد بودیم برخی شخصیت ها همچنان بر طبل کینه ها و جدایی های گذشته بدون توجه به شرایط فعلی کوبیده و علی رغم ادعای داشتن بصیرت، این سخنان معظم له را به نفع خود و گروه خود تفسیر به رای می کنند و این درحالی است که پیرو تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و سایر دلسوزان انقلاب و نظام، همه مسئولین اجرایی و نظارتی انتخابات باید ضمن توجیه شدن در خصوص شرایطی که امروز کشور در داخل و خارج با آنها روبروست بدانند که خلق حماسه ای سیاسی توسط مردم یک نیاز و راهبرد اصولی برای نظام بوده و خصوصا در انتخاباتی که نتیجه اش رییس جمهوری جدید خواهد بود هرگونه کوتاه بینی، تقویت چند دستگی های گذشته، عدول از قوانین موضوعه کشور، استفاده از اموال عمومی و جایگاه پست های ملی و عدم رعایت بی طرفی کسانی که باید طبق مسئولیتشان کاملا بی طرف باشند می تواند نه تنها از خلق این حماسه جلوگیری به عمل آورد بلکه زمینه را برای بروز مشکلات امنیتی در قبل، حین و بعد از انتخابات ایجاد کرده و حماسه ای که می تواند به خوبی کام ملت ایران را شیرین و کام دشمنان را تلخ سازد به صورت عکس عمل کند.
به نظر می رسد همکاری و هماهنگی همه دستگاه ها و افراد صاحب منصب و تریبون دار و خصوصا استفاده صحیح از تجارب زشت و زیبای سال 88 ، در کنار پرهیز از موارد گفته شده بالا بار دیگر بتواند به حضوری گسترده و حماسی از سوی ملت انجامیده و در ادامه نیز نیروهایی جدید و تازه نفس در دولت یازدهم ، کشور را در خلق حماسه اقتصادی به پیش برد.
منبع:سایت حرف آخر