ســــود و ضــــرر

کسانی که دارای سرمایه مادی هستند همواره  تلاش می کنند تا از این سرمایه ای که به دست آورده اند به خوبی استفاده کنند و حاضر نیستند هیچگونه زیان مالی ببینند .  برای خود سال مالی دارند و زمانی که به انتهای سال می رسند ، می نشینند و محاسبه می کنند که آیا از سرمایه ای که داشته اند بهترین استفاده را برده اند یا نه ؟ اگر جواب مثبت باشد سعی در تقویت آن دارند و اگر هم جواب منفی باشد سعی در تغییر رویکرد اقتصادی دارند . خلاصه کلام اینکه همواره دنبال این هستند که از سرمایه مادی که دارند بهره برداری بکنند و اینگونه نباشد که فقط سرمایه را به دوش بکشند .

خدای متعال به انسان سرمایه عمر عنایت فرموده است . سرمایه ای که به فرمایش مطهر مولا علی علیه السلام بهایش بهشت است و به کمتر از آن مباید فروخته شود . راستی سال به تازگی نو شده است . آیا فکر کرده ایم که فرصت یک ساله پشت سر نهاده را چه کردیم ؟ با سرمایه عمر خدادادی چگونه برخورد کردیم ؟ نشستیم محاسبه نفس بکنیم که ضرر کردیم یا سود ؟ مگر  حضرت امام خامنه ای در حرم مطهر رضوی نفرمودند : محاسبه ی نفس کنیم ؟
به فرمایش ائمه معصومین دنیا بازاری است که عده ای در آن سود می کنند و عده ای دیگر ضرر می کنند . بنشینیم محاسبه نفس کنیم ؛ اگر سود کرده ایم از خدای متعال توفیق دوام بخواهیم و اگر ضرر کرده ایم و جنسمان را به کسی فروخته ایم که نباید می فروختیم خب اینجا ( بازار معامله با خدا ) بازاری است که با توبه جنس فروخته شده را پس می گیرند و همان را به بهترش برمی گردانند . رفقا بیائید با خدا معامله کنیم که ؛

1- خداوند جنس کم را می‌خرد. خدا جنس کم را هم می‌خرد. «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ» (زلزله/7) مثقال یک ذره‌ است. یعنی به اندازه‌ی وزن یک ذره! خدا جنس کم را می‌خرد. اما مردم جنس کم نمی‌خرند.

2- از همه گرانتر می‌خرد. خدا به بهشت می‌خرد، خدا جنس معیوب را هم می‌خرد. در قرآن یک آیه‌ای داریم، سوره‌ی محمد، می‌فرماید: «وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ» (محمد/2) تو در کار بیا. ایمان و تقوا داشته باش، عملت را هم خراب کردی، من خودم «أَصْلَحَ» یعنی عیب‌هایش را اصلاح می‌کنم. یعنی می‌گوید: ماشین قراضه بده، خودم صافکاری می‌دهم. «أَصْلَحَ بالَهُمْ»