بیانات رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران

مناجات و دعا 

توجه به ترجمه ی ادعیه
من به جوان‌ها قویا توصیه می ‏کنم که به ترجمه‏ این دعاها توجه کنند. این دعاهای عرفه و ابی حمزه، پر از معارف است. اینکه در دعای کمیل می‏خوانیم ˈاللّهم اغفر لی الذّنوب الّتی تحبس الدّعاء؛ اللّهم اغفر لی الذّنوب الّتی تنزل البلاءˈ یا ˈتنزل النقمˈ، همه این‏ها معارف الهی است؛ یعنی معنایش این است که ما افراد بشر، گاهی خطاها و گناهانی می‏ کنیم که این گناهان مانع از این می ‏شود که دعای ما مورد اجابت قرار بگیرد و قبول بشود؛ گناهانی از ما سر می ‏زند که این گناهان، بلا را برای ما به ارمغان می‏ آورد.

گاهی بلاهای عمومی و ملی، بر اثر گناهانی به وجود می‏ آید و البته اعلام نمی ‏شود که این بلا برای این گناه به وجود آمد اما وقتی افراد صاحب تدبر، فکر و تدبر کنند، می‏ فهمند که این بلا از ناحیه‏ چه عملی متوجه این ملت شد.

بعضی اوقات اثر اعمال سریع است و بعضی با فاصله است؛ این‏ها را دعا به ما می ‏گوید. یا وقتی در دعای ابوحمزه عرض می‏ کنیم ˈمعرفتی یا مولای دلیلی علیک و حبّی لک شفیعی الیکˈ؛ این که من تو را می‏شناسم، خود این، راهنمای من به سوی توست؛ این که من تو را دوست می‏ دارم و محبت تو در دل من هست، خودش شفاعت ‏کننده‏ من پیش توست ˈو انا واثق من دلیل بدلالتک و ساکن من شفیعی الا شفاعتکˈ؛ من وقتی این راهنما را مشاهده می‏ کنم، این معرفت خودم به تو را- که راهنما و دلیل من است- نگاه می ‏کنم؛ وقتی این محبتی را که به تو دارم، مورد ملاحظه قرار می‏ دهم، می‏ بینم این تو هستی که این محبت و دلالت را به وجود آوردی؛ تویی که داری کمک می ‏کنی.

ببینید این، چشم انسان را باز می ‏کند؛ این، یک معرفتی را ایجاد می‏ کند؛ این از معارف الهی است؛ کمک الهی، توفیق الهی و عنایت الهی است؛ این‏ها را در دعاها می ‏توان پیدا کرد. بنابراین قدر دعا را بدانید.

دعا، خواندن خداست؛ حالا می ‏تواند به زبان فارسی یا به زبان خودتان باشد؛ هرچه که می‏ خواهید با خدا حرف بزنید؛ این، دعاست. هرچه می‏ خواهید با او در میان بگذارید. گاهی هم حاجت خواستن نیست، فقط انس با خداست. حاجات هم مختلف است؛ گاهی کسی از خدای متعال، رضای او را می‏ خواهد یا مغفرت او را مطالبه می ‏کند، این یک‏ جور حاجت است. یک‏ وقت هم انسان چیزهای مادی را درخواست می‏ کند؛ هیچ مانعی ندارد. خواستن از خدا- هر چیزی و به هر زبانی- خوب است. و همین خواصی را که عرض کردیم (ارتباط با خدا و احساس بندگی) دارد. البته دعاهای ماثور از ائمه (علیهم‏ السّلام) بهترین مضامین در زیباترین الفاظ و سرشار از معارف الهی است که قدر آن‏ها را باید دانست و بایستی به آن‏ها متوسل شد.

* از بیانات رهبر انقلاب در خطبه‏ های نماز جمعه‏ تهران (بیست و یکم مهر 1385)